Uw Slager Klaas Kuipers - Klazinaveen


Uw Slager Klaas Kuipers biedt in vernieuwde winkel zijn vleeswaren voorverpakt aan

‘Klanten pakken snel wat extra’s mee’

Na ruim 27 jaar was het interieur van Uw Slager Klaas Kuipers in Klazienaveen aan vervanging toe. Daarom besloot het slagersechtpaar rigoureus te verbouwen en het bedrijf helemaal opnieuw in te richten volgens hun eigen wensen. Zo snijden de winkeldames voortaan met het gezicht naar de klant en liggen de vleeswaren en verschillende impulsaankopen voorverpakt in de nieuwe koeltoonbank.

Uw Slager Klaas Kuipers maakt samen met het Kaaspakhuis, Van Briemen Bloemen, Echte Bakker Sieben en Lubbers AGF deel uit van de Versmarkt in Klazienaveen. ‘De Versmarkt bestaat nu ruim 27 jaar’, vertelt Klaas Kuipers terug. ‘Aanvankelijk was hier een slagerij gevestigd, die later werd gekocht door een groenteman. Ik werd als bedrijfsleider van de Versmarkt aangesteld. In 2013 konden mijn vrouw en ik dit pand overgenomen. We hebben er toen weinig aan veranderd. Alleen hebben we ons aangesloten bij de formule Uw Slager.’

Na ruim 27 jaar was het interieur dan ook flink aan vervanging toe. ‘Ons motto is altijd: als je iets doet, dan moet je het goed doen. Ik ben nu 48 jaar en heb dus nog een aantal jaar te gaan. Die jaren wil ik heel graag doorbrengen in een slagerij met een uitstraling, die passend is bij deze tijd. Daarom besloten we alles heel rigoureus aan te pakken. Vrijwel alles is eruit gesloopt; op één enkele, kleine koelcel na.’

Voor de verbouwing nam Kuipers op aanraden van Uw Slager, waar Kuipers bij aangesloten is, contact op met Emondt – KMI Fresh Food Interiors.  Deze samenwerking is hem uitstekend bevallen. ‘Mijn vrouw en ik gaven aan wat onze wensen waren en deze werden door Egbert-Jan Russchen op papier gezet en vervolgens besproken. Hij heeft echt heel goed naar ons geluisterd.’

Nieuwe presentatie

Gekozen werd voor een nieuwe toonbank met staande glasopbouw en een nieuw wandmeubel. ‘De lengte van de toonbank is hetzelfde gebleven, maar de presentatie is wel veranderd’, legt Kuipers uit. ‘We hebben namelijk besloten om onze vleeswaren van tevoren te snijden en MAP te verpakken. Vervolgens wordt iedere verpakking voorzien van een label met daarop de prijs en in het zelfbedieningsgedeelte van de toonbank neergelegd. Naast vleeswaren liggen hier ook bijvoorbeeld ook voorverpakte leverworst en salades. De andere producten worden nog gewoon voor de klant gepakt.’

De nieuwe werkwijze bevalt uitstekend. ‘Natuurlijk was het even wennen, maar dat gaat snel. De klanten, die voor de toonbank staan te wachten, vinden het prettig dat ze gelijk wat producten kunnen uitzoeken. Het was laatst prachtig barbecueweer. Toen hebben we heel veel salades en sausjes vanuit het meubel verkocht. Mensen nemen op deze manier snel iets extra’s mee.’

Snack- en hapjesschalen
Naast de barbecueproducten zijn ook de gepaneerde schnitzels en cordon bleus erg in trek bij Uw Slager Klaas Kuipers. Net als de snack- en hapjesschalen, die Klaas en zijn vrouw zelf hebben bedacht. ‘We verkopen snackschalen met allerlei verschillende hapjes, zoals honeypops, grillworst, cowboyvlees, speenvarken, Zeeuws spek en wraps. En we hebben hapjesschalen met bijvoorbeeld gevulde eitjes en diverse soorten worst en stukjes kaas. Ze zijn ideaal voor mensen die iets te vieren hebben, maar geen tijd hebben om uren in de keuken te staan. De schaaltjes worden door ons mooi opgemaakt en zijn verkrijgbaar in verschillende groottes. Ze zijn echt ontzettend populair.’

Door het grote succes van de hapjesschalen moesten de winkeldames veel vleeswaren afsnijden. Ze stonden dan met hun rug naar de klant te werken. Dat vond Kuipers niet prettig. ‘Daarom hebben we daar in samenwerking met Egbert-Jan Russchen een oplossing voor gevonden. In de nieuwe situatie zijn de snijmachines zo neergezet, dat de medewerkers met hun gezicht naar de klanten toe aan het snijden zijn. Hiervoor hebben we een nieuw werkbuffet aangeschaft.’

Niets te verbergen

Dit buffet heeft volgens de slager nog een belangrijk voordeel: ‘Onder het buffet is er een gekoelde opslag. Zo hebben onze medewerksters alles bij de hand en dat werkt heel makkelijk.’ Zelf werkt Kuipers ook in het zicht van de klant. ‘Maar dat is niet nieuw; dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan’, zegt hij lachend. ‘Ik vind het heel belangrijk dat de mensen zien wat ik doe. Ik heb niks te verbergen.’

Ook de vraag naar maaltijden stijgt, merkt Kuipers. ‘In de nieuwe winkel hebben we ons aanbod daarom een beetje uitgebreid, al is dit nog steeds beperkt. Wel maken we al onze maaltijden zelf en gebruiken we daarvoor de beste ingrediënten, die we allemaal in onze Versmarkt kopen. We verkopen overwegend Hollandse kost en onze stappotten zijn gemaakt van echte aardappelen die door ons gestampt worden. Heel ambachtelijk dus!’

Ambacht uitstralen

Kuipers vindt het belangrijk dat de ambachtelijke werkwijze ook in de kleuren van het interieur terugkomt. ‘Daarom hebben we de kleuren in de winkel aangepast. Vroeger hadden we bijvoorbeeld een rode achterwand. Die is nu verdwenen. Onze winkel is nu overwegend zwart en wit.’ Dat komt tot uitdrukking in de zwart wit geblokte tegels op de vloer. ‘De Versmarkt heeft deze tegels en wij hebben besloten om dit patroon als gietvloer te leggen. Het grote voordeel is dat we nu helemaal geen voegen meer hebben. Bovendien passen de tegels heel mooi bij de kleuren van de winkel.’ Het ene deel van de muren is licht en het andere deel donker. Datzelfde geldt voor het plafond, dat in de winkel zwart en in de werkruimte wit is. De nieuwe toonbank is bekleed met een houtstructuur. ‘Zo is het een warme en gezellige winkel geworden, die echt het ambacht uitstraalt’, aldus de ondernemer.

Kuipers is heel tevreden over de inrichting. ‘Het is prettig werken. Ook onze klanten hebben heel positief gereageerd. Ze vinden het allemaal prachtig geworden en onze omzet is gestegen. Vooral wat betreft de impulsaankopen. Onze oven heeft een centrale plaats gekregen in het bedrijf, waardoor we klanten nóg meer kunnen verleiden. Als we grillworst aan het grillen zijn, dan is dit in de hele winkel te ruiken.’