Slagerij van Melik in W.C. Brusselse Poort Maastricht is helemaal vernieuwd

‘Een echte eyecatcher in het winkelcentrum’

Slagerij Van Melik en Bufkes Brusselse Poort hebben onlangs de deuren geopend van een complete nieuwe en vernieuwende winkel. De Slagerij en Bufkes zijn naar de overzijde van de passage van het winkelcentrum verhuisd en het aantal vierkante meters is flink uitgebreid. Het resultaat is een heel transparante zaak. ‘Door de combinatie van zelfbediening en bediening kunnen wij onze klanten sneller bedienen’, vertellen Jean en Roos Cox trots.

Slagerij Van Melik is al sinds 1938 een begrip in Zuid-Limburg. ‘Innovatie en productontwikkeling hebben altijd hoog in het vaandel gestaan’, zegt Charles Sampers, directeur van de Van Melik Food Groep. ‘We exploiteren momenteel negen succesvolle franchisevestigingen onder de naam Slagerij Van Melik; allemaal zaken waar superieure kwaliteit van producten en vakmanschap centraal staan.’

De puur ambachtelijke vleeswaren, salades en maaltijdcomponenten komen veelal uit de eigen productiekeuken, centraal gelegen in het Limburgse Hoensbroek. Op locatie wordt bij de Van Melik slagerijen ook steeds meer vers gekookt. ‘De lekkerste stoverijen, stamppotten, ovenschotels en hartige snacks en grillerij producten worden op voedselveilige wijze en met professionele apparatuur vakkundig bereid.’

Bufkes

Vanuit de kwaliteitsslagerijen is 25 jaar geleden, na een ontwikkelingsperiode van twee jaar, het zeer succesvolle broodjesconcept Bufkes ontstaan. De eerste shop-in-shop locatie was bij slagerij Van Melik in winkelcentrum de Brusselse Poort. Sampers: ‘Slagerij Van Melik had goede locaties waar veel traffic was. Iedere locatie verkocht naar eigen idee belegde broodjes. Wij zagen dat dit anders kon, mede ingegeven door de Duitse Imbiss zaken bij bakkers en slagers, waar je de hele dag door terecht kon voor verse belegde broodjes, dagmenu’s en koude en warme dranken.’

In de Brusselse Poort werd direct succes geboekt. ‘Met beperkte investering en zonder extra huur- en personeelskosten werd 25 procent nieuwe en margerijke omzet toegevoegd.’ Daardoor is het concept al snel uitgebreid. Momenteel zijn er landelijk veertig Bufkes locaties als shop-in-shop bij slagers, bakkers en tankstations en als Bufkes restaurants, met 10 tot 110 zitplekken. Hier kunnen gasten niet alleen genieten van belegde broodjes, maar ook van salades, soepen, maaltijden, koffiespecialiteiten en zoetwaren.

In de royaal belegde, veelal warme broodjes, zijn de slagersroots en de Limburgse afkomst nog altijd goed in te herkennen, benadrukt Sampers. ‘Het broodje werrem Sjink en het broodje Limburger zijn al jaar en dag de toppers, terwijl er tegenwoordig zelfs ook overheerlijke vegetarische broodjes op de kaart staan, zoals het broodje Sticky BBQ.’

Verhuizing

Door de jaren heen is de slagerij in winkelcentrum De Brusselse Poort diverse keren grondig verbouwd en gerestyled. ‘Met slechts 100 vierkante meter verhuurbare vloeroppervlakte was het plafond al geruime tijd bereikt en toch wisten ondernemers Jean en Roos Cox met hun medewerkers jaar in jaar uit groei te bewerkstelligen. Al jarenlang was er sprake dat het winkelcentrum gerenoveerd zou worden. Pas toen het in handen kwam van HB Capital, werd de uitbreiding eindelijk werkelijkheid.’

Aanvankelijk had Slagerij Van Melik een optie op een unit van 200 vierkante meter. ‘Halverwege juni vorig jaar bleek dat die bewuste ruimte niet gerealiseerd kon worden en hebben we de aandacht verlegd naar een nieuwe ruimte op de kop van de passage, grenzend aan het entreegebouw en de parkeerplaats. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om twee units bij elkaar te voegen, zodat een ruimte van maar liefst 250 vierkante meter is ontstaan. Hier hadden Jean en Roos Cox alle gelegenheid om hun droomwinkel in te richten.’

Uitgangspunten

Jean en Roos Cox zijn inmiddels ruim veertien jaar franchisenemer bij Van Melik Food Groep en wisten precies waar de nieuwe winkel aan moest voldoen. ‘Bufkes moest prominent ingevuld worden en de ruimte voor het kant-en-klare segment moest overvloeien in de verse presentatie van salades, vleeswaren, kip en gevogelte, varkensvlees, vlugklaar specialiteiten en luxe rundvlees’, vertellen ze over hun wensen.

Naast bediening hadden de ondernemers duidelijk voor ogen dat er voldoende ruimte voor zelfbediening/impuls moest worden ingeruimd in de nieuwe plannen. ‘Samen met Charles hebben we stad en land afgereisd om inspiratie op te doen. Van Texel tot Brussel… overal hebben we toonaangevende bedrijven bezocht en nieuwe ideeën opgedaan’, aldus de ondernemers. Het resultaat is maar liefst zeven meter zelfbediening en 16 meter bediening.’

Sampers vult aan: ‘De opdracht was om ‘alles wat niet op het boodschappenlijstje staat’ te presenteren in de zelfbedieningstoonbank die zich tegenover de bedieningstoonbank bevindt. Aantrekkelijke producten die voorverpakt gepresenteerd worden, moeten als impuls in het boodschappenmandje worden meegenomen. Zo wordt voor een hogere gemiddelde besteding gezorgd. Daarnaast is ervoor gekozen om alle vleeswaren voorverpakt te presenteren in een zelfbedieningspresentatie, die aansluit op de bedieningstoonbank en het centrale afrekenpunt. Alle verpakte producten worden verpakt en begast met twee ReTon verpakkingsmachines. Zo geniet de klant een optimale versheid en maximale THT.’

Transparantie

De nieuwe winkel, die is ingericht door Emondt-KMI Fresh Food Interiors, moest gemakkelijk toegankelijk zijn voor de bezoekers met winkelwagentjes van de AH XL of Jumbo Foodmarkt in De Brusselse Poort. ‘Transparantie was een vereiste en daarin zijn we in de nieuwe winkel volledig geslaagd’, aldus Jean en Roos Cox. ‘Met drie in- en uitgangen, zicht vanuit het parkeerveld en volledig glazen puien rondom is onze slagerij een ware eyecatcher aan het begin van de passage. Vanuit alle posities aan zowel klantenzijde als bedieningszijde heb je zicht over de totale winkel.’ Alle activiteiten gebeuren volledig in het zicht van de klant. Van het beleggen van de broodjes tot het portioneren van gehakt en verse worst. Gekookt wordt in de variocooker en combisteamers die prominent in het zicht staan.’

De toonbank van de ‘oude’ winkel lag direct aan de passage. ‘Dat is met alle coronamaatregelen een groot voordeel. Er waren voor ons weinig beperkingen, omdat er genoeg ruimte was. Ook dit keer wilden we absoluut geen diepe winkel.’

Routing

Ook over de routing is heel goed nagedacht. ‘Klanten lopen nu langs alle onderdelen, zoals zelfbediening, grill, maaltijden, salades, vlees en vleeswaren en eindigen bij een centraal afrekenpunt.’  De Bufkes unit kan in de nieuwe situatie zowel direct vanaf de parkeerplaats als vanuit de passage worden betreden. ‘Zo is een mooie aansluiting ontstaan en kunnen we Bufkes los van de slagerij openen. Ook kunnen we ervoor kiezen om op zondagen in de slagerij alleen gebruik te maken van het zelfbedieningsgedeelte. Doordat er gewerkt wordt met een centraal afrekenpunt kan dit met beperkte personele inzet’, aldus Jean en Roos Cox.

Ondanks de groei van 100 naar 250 vierkante meter hebben de ondernemers iedere vierkante centimeter volledig benut. ‘De vers gekookte maaltijd- en maaltijdcomponenten en het grillerij assortiment is fors uitgebreid. Datzelfde geldt voor het Tante Door kipassortiment en de Livar-specialiteiten. Ook hebben we exclusieve Wagyu rib eye steaks, entrecotes en filet aan ons assortiment toegevoegd. Het voorgesneden assortiment vleeswarenspecialiteiten is nog specialistischer geworden en binnenkort starten we met allerlei gezonde rauwkostsalades. We hebben nu meer ruimte om qua assortiment en specialisme te groeien.’

Opening

Op donderdag 18 februari werden de deuren van de nieuwe locatie geopend. ‘Alle klanten wisten ons als vanouds weer te vinden. We hebben er bewust voor gekozen om ‘laagdrempelig’ open te gaan, zonder veel toeters en bellen om niet ‘overlopen’ te worden en zowel klant als medewerkers te laten wennen aan de nieuwe werkwijze.’

Inmiddels maken de klanten veel gebruik van de nieuwe zelfbedieningssituatie. ‘Na twee omzetweken zien we een duidelijk patroon ontstaan en blijkt al dat de zelfbedieningsimpuls positief werkt op het gemiddelde bonbedrag.’ Maar de invloed van het coronavirus is ook merkbaar. ‘Nog steeds is twee derde van de winkels in het winkelcentrum gesloten en daardoor zijn er veel minder bezoekers. Normaalgesproken heeft het winkelcentrum een enorme regionale functie, waarbij we ook veel Belgische klanten trekken. Bufkes kent een jonger publiek dan de slagerij en door de toevoeging van zelfbediening proberen we ook steeds meer de studenten en de jonge tweeverdieners aan te spreken met aantrekkelijk assortiment en gemaksproducten.’

De toekomst zien ze bijzonder positief. ‘Anders hadden we nooit zo’n grote stap durven te maken. Mensen zullen altijd willen blijven genieten van lekker eten. Door hierop in te spelen heb je als specialist altijd een voorsprong! De combinatie van Bufkes met een slagerij maakt dat wij een winkel hebben met een super compleet aanbod en de mix bezoekers in dit toekomst bestendige winkelcentrum draagt ook bij aan ons succes.’