Banketbakkerij Roos - Bergen

Elco Oudshoorn van banketbakkerij Roos in Bergen:

‘De juiste uitstraling, die bij onze kwaliteitsproducten past’

Een gezellige, toegankelijke winkel, waarbij de kwaliteitsproducten volledig tot hun recht komen. Dat was het uitgangspunt van banketbakker Elco Oudshoorn bij de verbouwing van zijn Banketbakkerij Roos in het Noord-Hollandse Bergen. Heel blij is hij met het eindresultaat. ‘De presentatie en routing zijn enorm verbeterd. Niet alleen krijgen we veel nieuwe klanten in de winkel, ook pakken zij sneller iets lekkers mee.’

Het winkelinterieur was volgens Elco Oudshoorn dringend aan vernieuwing toe. ‘In 2005 heb ik banketbakkerij Roos overgenomen en toen dateerde de inrichting al van eind 1999. Inmiddels was alles dus al bijna twintig jaar oud en werd het tijd voor wat anders. Ook nieuwe vitrines waren hard nodig, want de techniek raakte verouderd.’

Om een geschikte winkelinrichter te vinden, is Oudshoorn bij diverse collega's langsgegaan om hun winkels te bekijken en te vragen naar hun ervaringen. Al snel kwam hij uit bij Emondt – KMI Fresh Food Interiors. ‘We kregen zoveel positieve reacties dat we een afspraak hebben gemaakt. Al snel waren de plannen rond.’

Logische routing

Daarna werd een ingrijpende verbouwing gepland. Het hele pand is gestript en de indeling is totaal anders geworden. ‘Onze routing is nu veel logischer. Vroeger liepen mensen al snel naar de kassa, waardoor ze een deel van ons assortiment niet zagen. Nu hebben we onze kassa wat meer naar het einde van de winkel verplaatst. Daardoor lopen klanten echt een rondje en komen ze langs alle producten.’

In de oude winkel had de banketbakker al gedeeltelijk zelfbediening ingevoerd en daar heeft hij in de nieuwe situatie weer voor gekozen. ‘Volledige zelfbediening is vanwege het gebak niet mogelijk, maar bepaalde productgroepen lenen zich wel heel goed voor het zelf pakken, zoals zoute koekjes, voorverpakte gebakssloffen en schnitten en gewone koeken. We hebben onze koeken op exact dezelfde plaats liggen als vroeger, maar nu worden ze veel beter verkocht. Dat komt door het rondje dat men nu door onze winkel maakt. Ook de amandelkoeken en de slagroomtruffels worden in de nieuwe situatie eerder meegenomen.’

De banketbakkerij zelf, die achter de winkel ligt, is niet veranderd. Wel is een extra doorgang dichtgemaakt. ‘Daar hebben we nu een glazen wand geplaatst, zodat klanten nog steeds de banketbakkerij in kunnen kijken. We kunnen de producten nu via een andere deur naar de winkel brengen. Dat werkt heel goed.’

IJsloket

Heel trots is de ondernemer op het nieuwe ijsloket. ‘We verkopen het ijs al jaren vanuit een speciaal loket aan de zijkant van ons pand. Nu hebben we de pui aangepast. Er is een glazen wand geplaatst, waardoor er een aparte ruimte is ontstaan. Zo heeft de ijsverkoop echt een eigen plekje gekregen. De inpakafdeling en de ijsverkoop lagen vroeger een eindje van elkaar verwijderd. In de nieuwe situatie hebben we ze dichter naar elkaar toe gebracht. Zo kan tijdens het inpakken de ijsverkoop goed in de gaten worden gehouden en kan er op rustige momenten worden ingepakt. Hierdoor hebben we altijd contact met de klanten.’ De winkel heeft een elektrische toegangsdeur gekregen. ‘Klanten kunnen nu nog makkelijker met volle gebaksdozen naar buiten lopen.’

Toegankelijkheid als uitgangspunt

Op het gebied van kleuren had Oudshoorn niet zoveel eisen. ‘Mijn winkel moet niet te modern zijn. Dat zorgt voor een drempel. Mensen gaan er dan vaak vanuit dat ze veel geld moeten neerleggen voor onze producten. Vooral een warme en gezellige uitstraling vind ik heel belangrijk. Toegankelijkheid was echt ons uitgangspunt.’

Gekozen is voor een houtkleur gecombineerd met lichtblauwe accenten. ‘De achterwand heeft een lichtblauwe betonkleur gekregen, die daar mooi bij past. De drie verschillende vitrines hebben allemaal een eigen kleur.’ Daar is de banketbakker heel tevreden over. ‘Door de verschillende kleuren is de winkel heel speels geworden. Onze zaak heeft precies de juiste uitstraling gekregen, die bij onze kwaliteitsproducten past. De meubels zijn heel mooi, maar vooral de producten vallen op. En dat is natuurlijk precies de bedoeling. Alles draait om ons assortiment.’

Niet alleen de kleuren van de vitrines zijn aangepast, maar ook de presentatiehoogte. ‘De presentatie is veel hoger en mooier geworden. We hebben nu voor eenlaags vitrines gekozen voor de koekjes en bonbons. En presenteren ons gebal nu op zwarte platen. Dat zorgt voor een heel andere uitstraling. Ook de verlichting draagt daaraan bij. Alle producten komen echt veel beter tot hun recht. Bovendien is het klimaat in de winkel aanzienlijk verbeterd.’

Omzetstijging

Dat blijkt tevens uit de omzet. ‘Door de betere routing en presentatie hebben we de afgelopen tijd flink kunnen plussen. Ook heeft de verbouwing voor nieuwe gezichten in de winkel gezorgd. De extra omzet kunnen we goed gebruiken, want we beleveren zo’n vijftig horecaklanten en vanwege de coronamaatregelen is die levering een paar maanden stil komen te liggen. We verwachten dat de omzetstijging zich voorlopig doorzet. We zitten hier echt in een toeristengebied. Nu veel mensen in eigen land op vakantie gaan, hoop ik dat ze ook een kijkje nemen in onze banketbakkerij.’

Om de toeristen de winkel in te trekken, zorgt Oudshoorn voor een mooi aangeklede etalage. ‘Veel ondernemers vinden een etalage achterhaald, maar daar zijn wij het niet mee eens. Na het eten lopen toeristen graag nog een rondje en vaak blijven ze dan even voor onze etalage staan. We vinden het leuk om er iets moois van te maken. We proberen de etalage iedere zes weken aan te passen en daarbij houden we telkens rekening met de seizoenen.’ Wel heeft hij het aantal etalages teruggebracht. ‘We hadden er twee en dat is er nu één geworden.’

Reacties

Van klanten heeft hij inmiddels veel positieve reacties gekregen. ‘Voor de verbouwing vroegen sommigen zich af of het wel nodig was. Ze vonden de oude winkel nog zo mooi, maar nu alles achter de rug is, horen we alleen maar positieve geluiden. ‘Wat een heerlijke winkel’ zegt men vaak. En dat was precies de bedoeling.’